1. ملصقات للواتس اب و آي مسج ، اكثر من ٥٠٠٠ ملصق سهل الاستخدام. لتحميل التطبيق
  1. حنينى لله

حنينى لله سيدة جديدة

لنسترجع قوله سبحانه وتعالى (وَلْيَخْشَ الَّذِينَ لَوْ تَرَكُواْ مِنْ خَلْفِهِمْ ذُرِّيَّةً ضِعَافًا خَافُواْ عَلَيْهِمْ فَلْيَتَّقُوا اللَّهَ وَلْيَقُولُواْ قَوْلاً سَدِيدًا ....

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم: (خيركم من تعلم القرآن وعلمه) ... الا تريدون الخير لبناتكم ....
    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم ...

(من قرأ القرآن وتعلمه وعمل به؛ ألبس والداه يوم القيامة تاجا من نور، ضوؤه مثل ضوء الشمس، وي**ى والداه حلتان لا تقوم لهما الدنيا، فيقولان: بم **بنا هذا؟ فيقال: بأخذ ولدكما القرآن).
    حسن لغيره/ صحيح الترغيب 1434......

قرأت هذا الحديث وكانت ابنتى فى السنه السادسه من عمرها .. واردت التاج .. وابتدت قصتى معها فى تعلميها القرأن وحفظه .. والمفروض كنت ابدا معها قبل ذلك بكثير ... وعودتها من صغرها لبس الاحتشام ومن الاعداديه لبس الاسدال .. وقد عرفت ان هناك معهد دينى للفتيات سبع سنين وتتخرج منه الفتاه مشاء الله خاتمة .. وعزمت النيه ان اقدم لها بعد الاعداديه .. والحمد الله نجحت الاعدادية بمجموع كبير .. ويا فرحتى .. وقلت لها على المعهد وفرحت وقبلت ان اقدم لها فيه ... ولكن هيهات .. الشيطان ..
    ووبدأت العائله انتى عاوزه بنتك ما تكون زى بنات اعمامها وخالاتها .. ازاى ياجماعة الخير اريد الخير لبتى وليه طبعا .. طيب خليه فى الدراسه العاديه مثل قرينتها فى العائله ازاى وكل البنات فى العائله فى كليات الطب والهندسه .. لا يتعارض ما تريدين مع ما نريد .. تكمل عادى ثانويه احضرى لها معلمات قرأن.. وانا اصر على موقفى واتحداهم ... على اساس ان البنت موافقه ومستقره معى على هذا الراى ... ولكن تغير الحال .. ابتدوا يكلموا البنت من ورائى وكمان بنات اعمامها وخالاتها .. وجاءت البنت الى .. وقالت ماما انا كنت معك بس ما يمنع انى اكون طبيبه
    وكمان حفظه كتاب الله .. وهوفق بين الاثنين .. طبعا وفقت وعلى مضض منى ... ومضت اولى ثانوى بخير بس ما حفظ فى هذه السنة غير جزئين فقط .. انتوا عارفين الثانويه العامه والدروس ..وفى بداية السنة الثانيه .. ماما الاسدال يعوقنى فى المدرسه .. ازاى يعنى .. معلش هالبس واسع وفضفاض زى ما انتى عاوزه .. جيب وبلوزه وسعين .. ثارت ثورتى .. حصل مشكله كبيره انى ما تمم دراستها .. وجاء زوجى وتدخل سيبى البنت تعيش حياتها انتى اسستيها صح على الاخلاق .. ازاى .. وقبلت ... كام شهر .. وابتدت البلوزه تضيق شويه.. الجيب يبقى على الموضه اضيق واصبحت المشاكل بينى وبينها دائما ..توتر والكل اتركيها تعيش سن المراهقه .. اصبرى عليها .. زيها زى اصدقائها .. ايه يعنى ... وخضعت لهم .. واتمت الثانويه ولكن مجموعها . مش طب .. ووضعت رغبتها .. وكانت الطامه .. اعلام .. لالالالالالالالالالا .. اعرف ابنتى لها وجه الحمد الله ولها حضور دائم وشخصية وعلى قدر كبير من الجمال .. ستدخل هذا العالم وهى يالله ....
    ماما ما تخافى هاتخصص صحافة مالى دعوه بالاذاعه والتليفزيون ... اوكى .. والسنه الاولى وانا انظر الى ابنتى ويتاقص كل شئ زرعته بها او كنت اعتقد ذلك ... وابتدت قصتى طبعا مع الرزق اللى ربنا كان يرزقه لى من عمل الخير ... واللى ما قراء قصة مأساة سيدة بالطريق غيرت حياتى يدور عليها ويقرأها عشان يعرف الخير جاء لى منين ... وطبعا كانت ابنتى تعيش معى الحالات ولقيتها وحدها .. ماما انا عاوزه البس عبايات بس عبايات شيك مش هالبس تانى جيب وتنك .. ووووووواو ماشى نبتدى عبايه ماشى .. اول الطريق .. ماما عاوزه اروح عند طنط ..طنط مين معلمت قرأنى .. يالله .. فرحتى ما تساويها فرحه .. عاوزه اكمل ختام القران .. واتصات بمعلمتى وكانت طبعا معى على الخط فى كل تصرفاتها .. لعله خير .. وبدت معلمتى معها وادختها معها معهد للقرأن وعلومه ..وابتدت الصحبة الصالحه معاها .. وهى الان منقبه .. ومعلمة قران .. اسمع تعليقاتكم واتمنى ان تحذوا كل اخت معى .. الصحبه الصالحه يا اخواتى فى الله.. ان شاء الله هالبس التاج .. مين عاوز يلبسه هو كمان ...

2. أم عبدالله

أم عبدالله *( سبحان الله وبحمده )*

الله يثبتها ويجعلها من الذرية الصالحة يارب . . .

وشاكرة لكِ اشراكنا في قراءة قصة ابنتك ربي يسلمها ويهديها ويخليها لكِ يارب. . .
  3. المزاين

المزاين مـــراقــبــة عــــامـــة

ربي يحفظ بنتج يالغاليه وتاكدي تعب الانسان مايضيعه رب العباد

مشكوره على نقل قصتج بالشفافيه هذي
  4. الزاهده

الزاهده سيدة جديدة

تبارك الرحمن اللهم زيد وبارك الله يحفظها يبعد عنها الشر جزاج الله خير
  5. بريق امل

بريق امل سيدة جديدة

الله يخليها لك ويرزقنى مثلك التاج على رأس ابنى وابنتى ب هما لسه نور سنتان وعبودى 11 شهر

بس انا ابى تاج اخر على رأس امى دعواتكم انى احفظ القران
  6. اصيله

اصيله مــراقــبــة عــامــة

جزاج الله كل خير

في

ميزان حسناتج انشالله

7. حنينى لله

حنينى لله سيدة جديدة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواتى فى الله جزاكم الله خيرا وبارك لكم فى اولادكم

مشاركة هذه الصفحة